بحث هذه المدونة الإلكترونية

الخميس، 16 يونيو 2016

خاطرة عامية / بقلمي/ عصام الشاعر/ ملعونة يا غربة

ملعونة يا غربة
بعد سنين الغربة شافوني
قالوا جايب إيه من بَرَّه
كأني يا خلق مليت الجرة
دنا قررت ما أعيد الكرة
قُلت ياريتهُم كانوا سألونى
أنا فى الغربة بكيت كام مرة
جبت حاجات م اللى يحبوها
جبت فلوس وياريت ياخدوها
بس يجيبوا شباب ضاع مني
وسنين مت وهما عاشوها
على ايه بس يا ناس حاسديني
دا أشقى ما فيكم أسعد مني
إنتوا عيشتوا أحلى سنينكم
وأنا في الغربة ما عشتش سني
قولوا مين على ولدي كان طمنني
أنا إل كبرت قبل أواني
وقلبي جوة الغربة رماني
أنا بحزني دبلت داخل بستاني
حتى خلعت بيدي سناني
قطمت الآهة يا ناس بلساني
طاب خدوا مال بعرقي جمعته
بس هاتوا ليا زماني
أنا راح عمرى ألم ودموع
أنا قضيتها سفر ورجوع
أنا علشانها قاسيت م الجوع
برجلي سافرت لأقصى نجوع
وإن فكرت أضحك من قلبى
قلب الغربة يقول ممنوع
اتحملت يا ناس فوق طاقتي
واتغربت في عز براءتي
كتبوا لكل الناس عنوانها
وأنا كتبولي غريب في بطاقتي
تمن الغربة دفعته بدمي
بسنين فيها بعيد عن أمي
وأما نويت أرجع علشانها
رحلت لأجل تزود همي
مين في الغربة يا ناس مبسوط
مين على راحته ومش مضغوط
مين واتحدى يقول مش خايف
إنه بعيد عن بلده يموت
ياللي بتسعى عشان تتغرب
خدها نصيحة إوعى تجرب
كلها بدقة في بلدك وإوعى
من موضوع الغربة تقرب
ليه يا حبيبي تعيش متغرب
ليه لعذاب الغربة تجرب
أنا عن نفسي هأفك الطوق
إيه يغصبني أعيش مخنوق
عاوز أرجع فوق رجليا
قبل ما أرجع فى الصندوق
مجرب الغربة عصام الباز
J’aime
Commenter

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق