بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأحد، 27 أغسطس 2017

خايفة أسلم قلبي /بقلم الشاعره/ أمال مصطفي الشامي

خايفة أسلم قلبى لحد 
عارف ليه 
علشان لو فكرت أحب 
هحب بجد 
خايفة أحب وألاقى حبيبى 
جاى يقولى محناش لبعض 
خايفة حبيبى فى يوم يوعدنى 
وميعرفش يصون الوعد 
خايفة حبيبى فى يوم يعاهدنى 
ويجى فى لحظة يخون العهد 
خايفة اكبر حبه فى قلبى 
وألقى فى لحظة الحب اتهد 
خايفة ابنى معاه أحلامي 
لحد متوصل سابع سما 
وفجأه أشوف أحلامي 
بتنزل سابع أرض 
أيوه خايفة
خايفة من عذاب الحب 
خايفة أحب فى يوم إنسان 
يطلع حبه كدب فى كدب 
أيوه خايفة أدى أمان 
لأنى بخاف من جرح القلب 
عرفت ليه يا حبيبى من البداية
كنت بحاول أبعد عنك 
عرفت ليه يوم ماشوفتك 
كنت بحاول أهرب منك 
كنت خايفة
خايفة قلبى يروح لقلبك 
كنت ببعد عينى عنك 
كنت ببعد روحى عنك 
خايفة أحبك 
خايفة الاقى نفسى
 فجأة ملك قلبك 
خايفة قلبى يسبنى 
وغصب عنى يقوم رايحلك 
خايفة منك 
خايفة أفكر مرة فيك 
معرفش تانى أنساك 
خايفة عينى تيجى فى عنيك 
اتعود على رؤياك 
كنت بحاول اسيبك وامشى
 بحاول أبعد عن هواك 
وفى عز ما انا كنت ببعد 
كانت روحى محتاجاك
وفجأة لقيتك بتقرب عليا 
بتقول إنك شارى وهتطلب إيديا 
لقيتهم بيقولولك عليا مخطوبة
لقيتهم بيقولولك إن أنت مش ليا 
بصيتلى البصة الأخيرة 
وبعدها سبتنى ومشيت 
جريت وراك بقلبى 
واللهفه مالية عنيه 
أتأكدت ساعتها بجد ان أنا حبيت
 اتأكدت ان فراقك صعب عليا 
وعدت الأيام ومرت الليالى 
وكل ما أحاول أنسى 
تخطر على بالى 
ياما حاولت أنساك 
واشيلك من خيالى 
كنت بشوفك قدامى 
وألقى نفسى بنطق 
إسمك فى كلامى
كنت بتيجى فى منامى 
فارس بحصانه الأبيض 
شبه فتى أحلامي 
كنت بفكر فيك 
كنت بشتاق لصدفة 
تجمعنى بيك تاني 
كنت بحلم بلقاك 
يسعدلى أيامى 
كنت بحلم ترجع بيا الأيام 
واقابلك من جديد 
وترجع الصدفة اللى جمعتنا 
من غير مواعيد 
فضلت أحلم لحد ما جه اليوم 
اللى حلمى فيه بقى أكيد 
يوم ماشوفتك من بعيد 
أول يوم العيد
ومن هنا بدأت قصة حبنا 
قصة الحب السعيد
دخلت من بابى وقرينا الفاتحة 
نورت الشموع وزرعت الفرحة
وفى يوم وليلة لقيتنى عروسة 
لقيتنى جنبك فى الكوشة 
لابسة الفستان والطرحة
ناس بترقص وناس بتزغرد
وناس بتقول مبروك 
وناس باصلنا وسارحة
كنا أسعد أتنين 
كنا أجمل عروسين 
وكأن يوم ميلادى 
يوم واحد وعشرين 
يوم ما فتحت قلبى 
وزرعت محبتك 
يوم مابقى إسمك خطيبى 
يوم مالبست دبلتك 
فاكر يوميها إديتني 
وردة حمرة من البوكيه 
كانت أول وردة 
مع أول إحساس قلبى يحس بيه 
إحساس السعادة بالحب
 اللى من زمان كان نفسى فيه 
عشت معاك أجمل أيام عمرى 
وفى كل يوم كنت بقابلك 
كانت الساعات بينا بتجرى 
ويعدى اليوم وتقوم تمشى
لحد ما فى يوم مشيت 
وماجتش تانى
خدت معاك كل الأفراح 
وسبت دمعة معذبانى 
هنت عليك إزاي تفارقنى 
إزاي قدرت تخون العهد
كسرت قلبى من جوه بجد 
لما مشيت ونسيت الوعد
عرفت ليه؟
كنت بقولك 
خايفة أسلم قلبى لحد

بقلم / أمال مصطفي الشامي

هناك تعليق واحد: