بحث هذه المدونة الإلكترونية

الجمعة، 6 أكتوبر 2017

لوجو .و. هلك /بقلم الشاعر/ أحمد الحرزاوي

لوجو .و. هلك

يا قلب يا محتال .. ايه يعدلك ..
طالما الغصن مال .. ايه غير فردو .. يفردك ..
قرب الحب بقا شمال .. 
وانت السعي لهيامو وجهتك ..
هتتسمي ايه غير محتال .. 
وانت الغشامة ملازمة جرئتك ..

يا صياد العيون .. حملك عليه  ..
متنساش اننا 3 .. عيشين بيه ..
حملو زاد من حمولنا عليه ..
لكنو ساعك وساعني وساع القرايب ليه ..
مستغربو في ايه .. مانت صياد لامم شبك عنيك ..
النظرات بتقول فيك .. 
 الموج بيتوه ف البحر .. والشط بيكون لديك ..
وادبك هو الي مرقيك ف عنيك .. 
والشط اتعزز لواحده  ومش ليك ..
واحده شملت الي يرضيني ويرضيك .. 
هي الي شبكها صاد قلبك من قبل عنيك ..
مش هحكي عنها .. مش هغني خليني فيك .. 
اصلك الي عناك مبقاش يعنيك ..
 ف تغدر منك بيك ..تصويري ..
 اني بغرق  ..  و ايضا البحر الي صبح محيطين ليكفيك ..

يا حمال الاحمال .. انا بغرق شدني .. لفوق ..
يا ساكنة النجوم صورتك ..لأمواج شطك خليني .. طوق ..
طالما انا نايم في عنيكي .. ازاي افوق ..
ازاي اكون حضنك ومنزفش .. طالما محيطك مليئ بالشوك ..
من اول كلمة  قلبي رق .. حسيت نبضو كأنو قبلها ما دق ..
ومن اول نظره بضحكة .. في سلام علي الشفايف ..
لدفا الحضن الي بيقرب وخايف .. لتنهيده تعجب !! .. 
لأخر نفس حضن .. برضو قريب والوقت مش خايف ..
فجأة لقيتني وحدي .. ومش خايف .. لأن قيلت الخوف هيبتي ..
ولخبطتني نوايا طريقتي .. واتعاملت بسهوله بسبب طيبتي ..
وللأسف دي بداية مصيبتي .. تعافت الاحمال علي الحمال ..
واصبح عشاق القرب اندال .. وانا مش محتاج اكون محتال ..
عشان اعجب .. انا قبولي .. قبول قلب أم يدعي ..  
وسيل ماء يسري في اغصان شجرة  .. في تراب لا يخصب.. 
شعاع للرحمه .. في ظلال الايام يضوي ..
وبرغم تعدد الجراح والهلك .. الا ان قلبو ..
ثابت  علي المبدأ ..و خالي من العذاب والشك ..
  

انا الشاعر الناثر ليلي .. ومصادق نجومو ..
انا الي شرحت لشعوري .. كيف تكون غيومو ..
وبرغمو ورغم شمولو .. كل همومو فدا خصله من شعرك ..
ازاي اضل الطريق .. ما دمت انا ضلك ..
بسأل عن حضنك .. ف بقولق .. ازيك .. 
ملامحي فيها كتير بتقول انها منك ..
ازاي تشعري اني بأمنلك .. وانتي خايفه من الوادع ..
ازاي اكون في حضن غيرك .. ازاي كان بياع .. 
انا شجرة من الامال .. ومتقيدة بحجر في المحيطين  ..
لو طلبت بس #بلة_ريق .. اتسمي طماع ..
والقاسي يوصف .. ويكون طباع ..
اصبح الاقي القاع .. مش مساع وفايض بموجو ..
الي بقربلو من دمي باع .. وطبيبي دواني بدموعو ..
نهايه الكلام .. كلمة  سواء متزوقه .. سواء في لوجو ..
من البدايه  انا ميت .. اما انتو عنيكو قتلوكو ..

مش متكسر انا متفتت .. يعني مفيش قطع تتلزق .. ( جو )
وحشتيني .. رفضتي تتسابي .. وانتي الي سيبتيني .. ( ع . حسن )
مش هتوه ويتوه سطري معايا .. 
من كتر التوها الطريق قلك ..
انا عاشق قلبو حب ف سلك .. 
انا مش قصه ولا روايه ..
شوفيلك حل في غيابك ..
لو مبقتيش جوايا  نبض ..
 اعتبريني شكل قلب ..
 #لـــــوجـــــو_وهـــــلـــــك ..

شكرا 

بقلمي :
احمد الحرزاوي 
الشـــــاعـــــر الســـــاهـــــر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق