بحث هذه المدونة الإلكترونية

الثلاثاء، 15 أغسطس 2017

يا حلوة يا مغندرة /بقلم الشاعر/ عمرعبدالجواد

....(( يا حلوة يا مغندرة ))....

يا حلوة  يا مغندرة  ....
يا أم العيون كحيلة  و مدورة .....
شغلتي الهوا  بجمالك 
ما عرف يمينك من شمالك
و من حسن دلالك رفع الفستان  ورا.....

من خطوتك ..من رقتك
من سحر  قوامك و ضي طلتك
 غصب عنه......عليكي  إفترا....

أنا  أول عيوني ما لمحت عيونك
دعيت  ربي يحرصك و يصونك 
و حكيت لقلبي ع  اللي جرا ....

و مين يا ناس يلوم ع الهوا ..
بعد ما رأي في عيونها الدوا
دا الهوا  كله  إحساس 
لا علي طرف فستانك داس
و من كسوفه راح و إنزوي.....

مقدرش ألوم ع الهوا
دا أنا و الهوا وقعنا في غرامك سوا
انا أول ما شفتك ..قلبي إنفتحلك
وبنار  جمالك.... قلبي إنكوي .....

أنا  في  كل اللي  جرا.  و كان
كل  لومي  ع  الفستان
يخونك  و لا  يصونك
و في هواه يطاوع  الهوا.......

لو بإيدي  أداريكي ....
 برمش  العين. أغطيكي
و من عيون حسادك  أرقيكي
أنا بعت الدنيا و لعيونك إشتري......

د/عمر عبد الجواد عبد العزيز

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق