بحث هذه المدونة الإلكترونية

السبت، 20 مايو 2017

الأسرى الفلسطينيين /بقلم الشاعر/ يوسف الحمله

الأسرى الفلسطينيين 

هذه القصيدة البسيطة إهداء مني 
لأصحاب الأمعاء الخاوية 
في سجون الإحتلال الصهيوني الحقير 
ولهم مني مليون تحية وسلام 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ

الأسرى الفلسطينيين ( للشاعر يوسف الحمله ) 

مليون تحية ليك يا مناضل
يالي وقفت في وش الباطل
النهارده معاك في زيارة 
وعـارف الكلمة بالقطارة
وهكـلمـك مـن ورا الإزاز
إنت مـجـتش هنا صدفه
إنت جـيت نتيـجة إنجاز

س : إنت تهمتك ايه ؟ 
ج :
وأنا طالع من باب الأقصى
شفت الغدر جاي يتلبد
قلـت هـدافع عــن الأقصى
مع اني كنت أقدر ألـبد
بس إيماني منعني أسكت
أو من وش الغدر أحود
قمت مواجهة بكل شجاعة
بالظبط زي ما أنا متعود

س : وإنت تهمتك ايه ؟ 
ج :
فـي ليـله  مــن  اللـيـالي
وأنا قاعـد وسـط عيالي
هجم على واحد يهودي
طمعان في بيتي ومالي
فضلت أقاومه لما قتلته
ولونت بدمه إيدي وسروالي
وصاحـب الحـق عينه قـويه
وعمري ما هكدب مهما جرالي

س : وإنت تهمتك ايه ؟ 
ج :
أنا بعد مـا صـليت العـشا
وأنـا راجـع في أمـان الله
شفت بنت جارتنا المفتشه
حواليها ضباع من كل اتجاه
وعشان حر ودمي حر
دارت حـرب وكـر وفر
وكان كل همي اني ما اسيب
بنت جارتنا ليهم ملطشه
لـو حتى هـفـارق الحياة

س : وإنت تهمتك ايه ؟ 
ج :
وأنـا شـقيـان بين الغـصـون
وعمال أحصد في الزيتون
هـجـم علـى أولاد شمـعون
عايزين ياخدوا قوت عيالي
قمت وراهـم ضـرب بنـعـالي
ومن يومها وأنا في السجون
ولا أعرف حـاجه عــن عيالي

س : وإنت تهمتك ايه ؟ 
ج :
وأنـا في مخـيـم للاجئين
هجم علينا شاؤول موفاز
كان قائد جـيش الملاعين
وكله أتصور على التـلـفـاز
وأمام رجال الصليب الأحمر
قلـب المخيم باللـون الأحـمر
أخدت سلاح الشهيد عبدالعال
وقتلت كااام واحـد في الحال
وردي ده كان أكبر إنجاز
واللهم ولــع فيـهـم بـجـاز

س : وإنت تهمتك ايه ؟ 
ج :
أنا لما شفت محمـود عباس
على شمعون بيبكي إتأذيت
روحــت عـلـى قبـر شمعون
وبولت عليه إزاي مـا دريت
وقبل ما أعـود حارس المقبرة
جابلي الشرطة ولقيتني جيت
ع السجون وأنـا بقـول ملعون
يـالـي عـلـى شمـعـون  بكـيـت

وأنا كمان لقيت
بـطـولات  الأسـرى كـتيـر
لكن في طي النسيان
وبلادنا تملي في التأخير
ومن الفتن بقت بركان
والعدو لابد تحت الأقصى
بيحفر فيه زي التعبان
وإحنا مابين سنه وشيعة
ضعنا وضاعت النخوة كمان
وسلمولي ٠٠ لو لقيتوا 
عـلى الـبـاقـي مــن  الأوطـان

الأسرى الفلسطينيين 

بقلم شاعر الحدث 

الشاعر يوسف الحمله 

20/5/2017

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق