بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأربعاء، 22 مارس 2017

فااكر يااما/بقلم الشاعر/صابر الطوخي

فااكر  يااما  طول  الليل  وانا  ببكى
ومعذبك ومطلـع عينيك

فاكر وانت حامل  ف أخوياا  وسهرانه
من الآلم اللى بيعصر فيك

فااكر وانت بتطبخى وتغسلى  وتغيرى
ومحــدش حـاسس  بيـك

ان  كنت   نسيتى   انا   لسه   فااكـر
وعمـرى   م كنت   جااحـد ولا ناكـر
لإنى مكنتش بعـرف انام الا بين اديك

وانا متعلـق  بصـدرك  ودفا  حضنـك
مهما  كنت  تعبـانه   والنار  بتكويك

فاكر ان مكنش شيئ ف الوجـود ياامى
يشغـلك        عننـاا      او   يلهيـك

كنت لينا ام واب ملياحياتنا علينا حب
والله ياست الكـل بعشق تراب  رجليك

وبتمنى اقـدر اوفيـك جـزء من حقك
أأمرى ياامى نفسـك اعوضك وارضيك

انت تستاهلى اكثر من كداا بكتتتتتتير
عـارف انى مهما عملت  مش هقدر اسد
لحظةآلم من آلمك قوليلى ايه يكفيك

ربنا يطول فعمرك ويحرسك ويحميك
ومـن   كل   داء   يشفيك   ويعـافيك

ويحصنك  بصحتك   وبستره   يغنيـك

بدعيلك ف غربتى من كل قلبى  ياأمى
يجعـل الجنه من نصيبك وتحت رجليك

ومـن         ثمـارها         يطعـمك
ومـن         انهارهـا         يسقيـك

لأنك كنت ام بألف أم برغم  الظروف
وبرغـم  كل المتااعب اللـى حوااليـك
بقلمى//صابر الطوخى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق