بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأربعاء، 8 فبراير 2017

كنت عامل شاطر/ بقلم الشاعر / إسلام جندي

ان كنت عامل شاطر
....................................

ان كنت  عامل شاطر   روح   ياشاطر.... لامك ،

اكيدمستنياك 'تعلقلك بزازة في .............كمك'

ماحنش ناقصين فهلوة'والدم فاير .........منك'

وعشان جيت عندنا' هتسمع ما .............يغمك'

وان كنت عامل ناصح ' ففيه انصح.........منك'

وعقله يوزن بلد '   وفى اللؤم هو ...........عمك'

فكفايه بأى استظراف'  وكفابه تخف...... دمك'

اصل انت في النهاية'خسران دم............قلبك'

فلان عنده مصلحة 'تخضعله كانه...........ملك'

وتقبله بالهليله' وتخده ..................بالاحضان'

الحكاية مش كلام ' ولازن في............ الودان'

ومافيش حد اهبل '......  موجود في دا الزمان'

والطيبة مش خيابة' ولا الصامت......... جبان'

دا الطيبة لو خت بالك ' تمسك..... ....بالاديان'

والصامت لو خت بالك'.... ساكت عشان تألان'

لوغمزته مرة بصابع '.......هيضرب في المليان'

ولو خرجته عن   شعوره'يخليك واقف عرقان'

دا كلامه رصاص طايش بيسكن ف.....الابدان'

فخليك بعيد ياشاطر'وداره في ..... .الجدران،

وابعد عن الساكت ، دا ساكت عشان... انسان ،

وان كنت مابتفهمشي تبقى البعيد.....حيوان ،

وفي ....النهاية.... خالص ...........كله .....باين'

في وشك.........يامداغ.........................اللبان'
................................................
"اسلام جندي"
................................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق