بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأربعاء، 2 نوفمبر 2016

عمري هو عمرك / بقلم الشاعر / جابر عبد القادر

?عمري هو عمرك ؟
?جابرعبدالقادر؟ 
?سرك في قلبك؟
?عاوز حد يقولي قبل
 انا اتحرج من حبيبتي 
مفيش صديق  وافي 
معايهحبيب عمري 
صديقي الغالي?احمد؟
وصل بقولك اية عاوز 
اعرف منك شيئ 
بس بيني وبينك ؟مالك ياجابر
مالك في ايه زعلان من حد
 لا اقول لا حد شيئ عن 
كلامك اتفضل انا وانت 
اصدقاء من زمان اكلم قول يا جابر؟
بس يا صديقي انا بحب 
انسانه غاليه عليه من 
زمان كنت انا وهي معا 
طول فترة التعليم من 
الاعدادية الي العمل 
بعد الكليه وهي معايه 
لا افارق جمالها ولا عيونها 
ولا احساسها ولا روحها 
علشان هي موجوده في 
حياتي لا اعرف انام غير 
لمه اكلمها وافكر فيها هي 
عمري وحبي هي املي وروحي 
هي كل شيئ وعاوز اروح 
اطلب ايدها بس اخاف علشان 
هي من ا سره مبسوطه في 
البلد وانت عارف مليش غير 
حياتي انا وامي ونحن فقراء جدا 
بس هي تعرف كل شيئ في  
حياتي وهي كمان بتحبني جدا 
وهي قالت لي تعاله اطلب ا يدي بس 
كرامتي غاليه عليه ممكن اهله يرفضوني 
وكرمتي امامها انا كنت اموت اعمل هي يا صديقي ؟
كلمني بصراحة ياصديقي احمد
انت الوحيد اكلمك في الموضوع 
ده بس يا جابر اقولك حاجة هي 
مبسوطه جدا عندهم شركات فين 
خلا ص انا اروح اعرف مكانها واعرف 
عنهم كل شيئ واقولك بس ابعد 
عنها علشان انت ظروفك معلش 
لا تعرف تصرف عليه زي اهلها علشان 
كده ابعد وشوف انسانه اخره خلاص ابعد 
وشوف مصلحتك وانا اروح اكلمها واقول
 لة بانك سافرت الي الخارج مع اهلك 
لا تقلق انا بكرة اكلمها ؟؟
صديقي راح يكلمها ويقول له 
جابر اتزوج من واحده قربيه لي
 بس الحمد الله كان معايه رقم 
تليفو نها وكلمتها وقلت ليه انا اسف 
كنت محرج جدا من اهلك وقالت لي لا تخاف
 اهلي عرفين من زمان باني احبك حبيبي
 انت ليه المال والعيشه الهنيه الجميله لا اعرف
 احد غيرك انت في كلامي وفي لساني انت في 
احلامي انت في حياتي لا اقدر ابعد عنك لحظه 
انا احبك علشان الحب هو انت تعاله معايه بس اقولك 
حاجة انت غلطان علشان لازم تعرف صديقك كويس 
علشان كان هو عاوز يقرب ليه وكان عاوز يتزوجني 
وراح الي اهلي بس اهلي عارفين باني بحبك تعاله 
بابا مستنيك فوق علشان بكره نتزوج ونسافر الي 
شهر الجمال والعسل يا اجمل من العسل حبيبي 
بحبك يا اول واخر حب في عمري كلة بحبك يا حبيب عمري ؟
?جابرعبدالقادر؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق