بحث هذه المدونة الإلكترونية

السبت، 8 يوليو 2017

كنت سايب حلمي /بقلم الشاعر/ محمد زايد

ووو  و   مضات شاعر    eee
ةةة    كنت سايب حلمي  ةةةة
ةة         وو    ee         ةة

كنت سيبه اوعاك تصيده،،،
هوا اللي باقي في القضيه
وجاي تصيد الصبح مني،،،!
ياعدالتك قسمت ظهري،،،
معاد في القلب حتي نبضه

كنت اسامحك او اصالحك،،،
لما احس ان حلمي لسه باقي
جاي تاخد ربيع الحلم مني،،،
بالتجني والتعصب للقضيه،،،
مين اولي مني،،،،،،،،،،،؟؟

الحكايه مش بدله ساده،،،
وقاعده عالشات بالسياده،،
الحكايه مسؤليه،،،،،،،،!!
الوطن بيكم وبيا ،،،،،،،،،
والا هيه التناحه والعصبجيه

هيا هيا عارفين فصيلكم،،،،
بيحب السلطويه من غير شريك 
طيب كنت جربني زي الفريك
اعتبرني محشي من المحاشي
مالدنيا مليانه بصواني،،،،،،!

واحده داخله وواحده خارجه
وبتهدي لكل الحبايب،،،،،،،!
لوسيبت حلمي كان إبه جرالك
كان زمانك بتشخط وتنطر،،،،
واحنا وراك بتأيدك،،،،،،،،،،!

واول ماسرقت سرقت حلمي
يغور الربيع وكف الرضيع،،،
انت فيك المشكله،،،،،،،،،،
موقع كل الاوليه،،،،،،،،،،،!
لا ابن مالك ولا ابن حنبل 
حابين سحنتك ،،،،،،،،،،،،،

كنت سيب حلمي اللي فاضل،،
وضل حيطة وارثها عن أمي،،،
وشجرة  الزيتون الطارحه عندي
كان كل أملي اكمل باقي حلمي
لكنك جنيت علي كل اللي باقي

وتاهت معالمي وسكتي،،،،،،
كل الالسنه متسلطه بالانتباه
زي جمله مشدوده بالاشتباه
فتوي طالعه وفتوي نازله،،،!
والقنوات علمت الناي النفاق

أستنوا بكره لسه جاي،،،،،،
ولايبقي صاحي ولايبقي حي
الحلم اللي انسرق أنتظروني
           بكره جي
ودم الشهيد هايعطر كل حي

محمد زايد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق